Als beeldend kunstenaar werk ik voornamelijk met de materialen lood, glas, en leisteen. Deze materialen lenen zich bij uitstek voor monumentaal werk. Ze zijn duurzaam, maar veranderen wel onder invloed van de tijd. Daarbij zorgen licht, schaduw en neerslag voor een steeds wisselende uitstraling.
Beeldbouwer
In mijn beeldend werk speel ik met het gegeven van lijn en vlak versus massa en volume.
Lood en leisteen, zijn materialen die zwaar ogen, die massa en volume hebben. Deze materialen gebruik ik juist voor het spel van lijnen en vlakken. Glas is transparant en daardoor lijkt het alsof het nauwelijks volume heeft. Echter, glas gebruik ik vaak juist om volume aan mijn beelden te geven.
Een kunstwerk heeft vaak een formele en een informele kant.
In mijn kunst maak ik dan ook onderscheid tussen ‘ornamenten’ en ‘beeldspiegels’ .
De formele kant is wat je als toeschouwer waarneemt: een spel van lijnen, een schittering, is een werk groot of klein, zwaar of licht, e.d. De informele kant is het verhaal wat een kunstwerk probeert te vertellen.
Is bij een kunstwerk het informele meer aanwezig dan het formele, dan noem ik dat een ‘beeldspiegel’. Het verhaal kan de toeschouwer een spiegel voorhouden.
Heeft in een kunstwerk juist het formele de boventoon dan noem ik dat werk een ‘ornament’. De toeschouwer heeft bij een ‘ornament’ vooral een esthetische beleving.
Voordat ik mijn beelden ga bouwen, maak ik vaak één of meerdere schaalmodellen.
Die ik consequent schetsen blijf noemen. Al bouwend en goed kijkend naar de schets voel ik mij dan ook meer beeldbouwer dan beeldhouwer.
… kunst is soms niet meer dan spelen, spelen als volwassene.
Funeral-art
Grafmonumenten zijn altijd al het werkgebied van beeldhouwers geweest. Ik ontwerp en maak ambachtelijk vervaardigde urnen, grafmonumenten en gedenkbeelden. Kunstwerken in opdracht waarbij maatwerk en persoonlijke wensen voorop staan.
In overleg wordt er een schetsontwerp gemaakt. Waarbij ik niet alleen rekening houd met de wensen, maar ook met de mogelijkheden en beperkingen van de locatie waar het werk komt.
Het schetsontwerp is veelal een materiaal schets. Geen computer impressie, maar een 3D-model op schaal van het uiteindelijk monument.
… door mijn beeldtaal en materiaalgebruik heeft mijn werk een contemplatief karakter. Mijn beelden zijn ingetogen en kenmerken zich door elementaire vormen en vakmanschap.
Tekeningen
Mijn tekeningen zijn concrete waarnemingen, vertaald tot een abstractie; gevoelige, elegante composities van suggestieve lijnen, vlakken en schaduwen, met een minimaal gebruik van kleur. Het zijn vaak tekeningen op klein formaat die ruimte uitstralen.
… ‘Ik tast met mijn ogen het model, de werkelijkheid af. Als ik ergens met mijn ogen achter blijf hangen, iets wat mij opvalt, mijn aandacht trekt, noteer ik dat op papier en werk ik dat verder uit. Waarbij ik de waarneming uiteindelijk los laat.’
… observaties, opgetekend voor het plezier en de glimlach.